Osoby uczestniczące w Konferencji mogły w trakcie trwania spotkania skorzystać z porad ekspertów Urzędu Skarbowego w Piasecznie oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Piasecznie.
Na początku Konferencji wyświetlony został film przygotowany przez MRPiPS, przedstawiający historię publicznych służb zatrudnienia, które po odzyskaniu przez Polskę niepodległości powołane zostały przez Naczelnika Państwa Polskiego Józefa Piłsudskiego Dekretem z 27 stycznia 1919r. o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami.
Następnie Pani Ewa Lubianiec – Członek Zarządu Powiatu Piaseczyńskiego przekazała uczestnikom konferencji informacje o Bazie Wolontariatu działającej w powiecie piaseczyńskim, która powstała z myślą o osobach potrzebujących pomocy drugiego człowieka.W naszym otoczeniu jest dużo osób, którym należałoby udzielić wsparcia – nie tylko tego materialnego - dlatego warto promować Bazę Wolontariatu wśród pracodawców, pracowników, mieszkańców naszego powiatu. Baza ma charakter informacyjny, jest odpowiedzią na kierowane przez mieszkańców pytania o możliwości uzyskania wsparcia lub też udzielania pomocy.
Pan Robert Widz II Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno zaprezentował podejmowane przez Gminę działania w obszarze przedsiębiorczości. W 2019 r. Gmina Piaseczno zdobyła II miejsce w prestiżowym rankingu Forbes „Miasta przyjazne dla biznesu" w kategorii miast od 50 do 149 tys. mieszkańców. Podwarszawska lokalizacja, dostępność terenów pod działalność sprzyja tworzeniu biznesu. Podstawowym działaniem w tym zakresie jest plan zagospodarowania przestrzennego - aktualnie Gmina dysponuje 14 obszarami przeznaczonymi pod działalność gospodarczą o powierzchni blisko 700 h. Ważnym aspektem jest także infrastruktura drogowa, która ułatwia prowadzenie działalności oraz transport publiczny, który umożliwi pracownikom dojazd do pracy. Wielką szansą jest budowa trasy S- 7, która zmieni dużo w nowej części aglomeracji warszawskiej. Gmina powinna mieć także atrakcyjne centrum miasta, tak by ludzie chcieli tu mieszkać i pracować. Poza tym planowane jest stworzenie przestrzeni dla nowych przedsiębiorców, gdzie będą mogli uzyskać doradztwo i pomoc prawną.
Kolejny, bardzo istotny temat Konferencji to nisko oprocentowane pożyczki oferowane przez Agencję Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Wsparcie w starcie". Pan Ryszard Nosowicz omówił zasady ubiegania się o pożyczki na założenie działalności gospodarczej lub na utworzenie miejsca pracy. Nisko procentowane pożyczki są korzystną alternatywą dla programów jakie realizuje Urząd pracy - jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz refundacji wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy. Odział Agencji Rozwoju Regionalnego znajduje się w Warszawie przy ul. Hożej 86, gdzie potencjalni beneficjenci uzyskują niezbędną pomoc przy ubieganiu się o w/wym. wsparcie
Nisko oprocentowane pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorców proponuje również Mazowiecki Regionalny Fundusz Pożyczkowy. Prezentację dotyczącą tego wsparcia omówił Pan Krystian Malesa. Mazowiecki Regionalny Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o. został powołany w 2004 roku przez samorząd województwa mazowieckiego, żeby wspierać przedsiębiorców i pomagać tym, którzy dopiero zakładają działalność gospodarczą. Celem działalności MRFP jest udzielanie nisko oprocentowanych, konkurencyjnych pożyczek z pieniędzy pozyskanych z różnych programów unijnych, rządowych i samorządowych. Pożyczki udzielane są firmom działającym do roku (kwota do 120 000 zł, spłata do 5 lat, karencja 6 miesięcy) oraz firmom działającym dłużej niż rok (kwota 500 000, spłata do 5 lat, karencja 6 miesięcy). Siedziba MRFP (tak jak oddział ARR) znajduje się w Warszawie przy ul. Hożej 86.
Kolejny program, skierowany do pracodawców - Krajowy Fundusz Szkoleniowy - został omówiony przez Panią Paulinę Jurczyk - specjalistę ds. rozwoju zawodowego w PUP w Piasecznie. KFS został utworzony ze środków Funduszu Pracy z myślą o wsparciu kształcenia ustawicznego pracodawców oraz pracowników. Celem KFS jest zapobieganie utracie zatrudnienia przez osoby pracujące z powodu kompetencji nieadekwatnych do wymagań zmieniającej się gospodarki. Pani P. Jurczyk przedstawiła podstawowe zasady finansowania w ramach tego programu (w przypadku mikroprzedsiębiorców ze środków KFS może zostać sfinansowanych 100% kosztów kształcenia ustawicznego, a w przypadku pozostałych firm, pracodawcy mogą uzyskać sfinansowanie 80% kształcenia. Jednakże kwota przyznana z KFS dla jednego pracownika /pracodawcę nie może przekroczyć w danym roku 300% przeciętnego wynagrodzenia). Przedstawione zostały również priorytety wydatkowania KFS i środki jakimi dysponował PUP w Piasecznie w 2019r. na ten cel.
Ostatnim punktem w programie konferencji były aktywne programy przeciwdziałania bezrobociu, których zasady realizacji omówiła Pani Marzanna Szaławińska - specjalista ds. programów w PUP w Piasecznie. Są to następujące formy wsparcia, o które mogą ubiegać się pracodawcy planujący zatrudnienie osoby bezrobotnej : staż, bon stażowy, bon zatrudnieniowy, bon na zasiedlenie, przygotowanie zawodowe dorosłych, prace interwencyjne, roboty publiczne, prace społecznie użyteczne, refundacja składek ZUS, refundacja kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy, refundacja wynagrodzeń za zatrudnienie bezrobotnego powyżej 50rż., grant na telepracę, świadczenie aktywizacyjne.
Dyrektor PUP w Piasecznie podziękowała prelegentom i uczestnikom za poświęcony czas
i uczestnictwo w spotkaniu organizowanym przez Powiatowy Urząd Pracy w Piasecznie i zachęcała do korzystania z proponowanych programów wspierających rozwój przedsiębiorczości.
Krystyna Zwolińska
Zastępca Dyrektora
Powiatowego Urzędu Pracy w Piasecznie
Poniżej dostępne są prezentacje przedstawione przez prelegentów: